Sæhrimner udstilling - Haderslev Kunstforening

Pressemeddelelse:

Kunstnersammenslutningen Sæhrimner: Spændende udstilling i Kunsthuset, Haderslev

Sæhrimner er i den nordiske mytologi navnet på den galt, der bor i Valhalla. Grisen har den egenskab, at skærer man tykke lunser af siden på den, vokser kødet straks frem igen.

Kunstnersammenslutningen Sæhrimner eller blot Gruppe Sæhrimner er således opkaldt efter Valhallas selvsupplerende gris. Et velvalgt navn har det vist sig. Gruppe Sæhrimner har efterhånden en del år på bagen, den blev startet i 1971 i Aalborg og har siden været knyttet til det nordjyske. Gennem gruppens lange historie har den haft en lille kerne af faste medlemmer, der alt efter projektet eller udstillingsstedet har suppleret gruppen med andre kunstnere til lejligheden.

Gruppe Sæhrimner er og har altid været en nomadegruppe. Som nomadegruppe står Sæhrimner nærmest i et modsætningsforhold til den klassiske kunstnersammenslutning, der har sine faste rammer, årlige udstillinger. Sæhrimner har gennem sin historie brudt de faste rammer, dukket op på uventede steder og udført projekter til stedet. Gruppens aktiviteter har derfor et springende interval. Alle gruppens medlemmer har sideløbende med aktiviteten i Sæhrimner haft deres individuelle kunstneriske forløb.

Hvad angår Sæhrimners aktiviteter må ordet udstillinger, i Sæhrimners første mange år, langt hen ad vejen udskiftes med ordet projekter. Gruppen er dukket op på havnefronter, torve, parker og sat sine spor på offentlige mure og skoler. Nogle af disse projekter lever et kort liv. Til gruppens aktiviteter var også et forlag, der udgav små kunstnerbøger og en grafikavis.

I tidens løb har Sæhrimners udstillinger ændret karakter, således at gruppen bruger udstillingsstedet som et dialogrum, eller udvekslingsrum for billedsproglige møder kunstnerne imellem og med publikum.

Til udstillingen hos Haderslev Kunstforening vil følgende kunstnere deltage, som i dag udgør Sæhrimners kerne: Thorvald Odgaard, Felix Pedersen, Bjørn Søndergaard, Hans Tyrrestrup og Bruno Kjær.   På udstillingen vises maleri, akvarel, tegning, grafik, installation og keramik. Pressen kan møde kunstnerne fredag d. 9. august og fernisering lørdag d. 10. august

Udstillingen åbnes af Lasse Petersen, Haderslev.

Musikalsk indslag v Jesper Ry, Haderslev Musikskole.

Haderslev Kunstforening, Kunsthuset, Jomfrustien 52, 6100 Haderslev

Udstillingen åbnes med fernisering lørdag d. 10/8-19 kl. 14-16.

Herefter er udstillingen åben lørdage og søndage kl. 13-16, samt onsdage kl. 17-19, indtil d. 15/9 2019.

Klik her og se invitationen til udstillingen.

Bjørn Søndergaard - Sæhrimner ved Haderslev Kunstforening
Bruno Kjær - Sæhrimner ved Haderslev Kunstforening