Udstillingens værker relaterer til ulykken på Haderslev Dam 8. juli 1959
Kunstnerens far deltog som redningsmand ved damkatastrofen i 1959. Oplevelsen blev skelsættende for hele familien, der aldrig nævnte ulykken med et ord.
Først langt senere i livet læser Anders Moseholm om katastrofen og ser billederne fra ulykken; en oplevelse som ligger til grund for udstillingens grafik og malerier.
“Jeg sad i lægens venteværelse, og tilfældigvis læste om de største katastrofer i Danmark. Jeg blev optaget af de intense fotos fra branden på Haderslev dam – og pludselig syntes min fars skikkelse at tone frem i et foto. Ligheden var slående.
Min far var inde ved civilforsvaret netop i Haderslev i 1959. Han var 23 år på det tidspunkt. På fotoet bærer han på en druknet sammen med to andre. Katastrofen skete knap en måned før han skulle være far, flytte i hus og begynde på sit første job som lærer i folkeskolen – alt sammen skelsættende begivenheder, hvorved man indtræder i voksenlivets alvor. Vi er før ungdomsoprøret, hvor en mand ikke piver. Det synes som om den eneste ‘acceptable’ måde, idealmanden på den tid kunne håndtere mørke følelser på, var ved at blive vred og slå eller putte ’det’ ned i maven. Min far var med til at slæbe de 57 døde op. Man måtte yde sit, når det gjaldt. Efterfølgende var der ingen krise-psykologer eller lignende.
Han tog bare hjem til min mor og sagde: ‘Jeg har oplevet noget forfærdeligt, og det her taler vi aldrig om’.
Det gjorde de – eller vi – heller ikke. Han var som far hele sit liv en meget lukket mand. Min mor fik gennem nyhederne at vide, hvad der egentlig var sket. Hun fortalte mig senere, at han vist havde været med til at rydde op efter et skib, der var brændt i Haderslev. Min far nævnte det aldrig med et ord”
Se invitationen til ferniseringen på udstillingen d. 21. september ved at klikke her.
Anders Moseholm: Dansk billedkunstner med internationalt ry.
Anders Moseholm blev født 15. august 1959 og er opvokset i Seest ved Kolding.
Uddannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi 1989 – 96 og School of Visual Arts i New York 1994.
Han fik sit gennembrud i Sverige og har i dag opnået stor international anerkendelse med udstillinger i USA, Tyskland, Kina, Frankrig og på mange kunstmuseer og gallerier i Danmark. Han tager i sine malerier livtag med realismen. Udgangspunktet kan være fotos, som Anders Moseholm gengiver i helt nye perspektiver og nuancerede farver.
Han arbejder i sit eget spor og med sit eget kunstneriske udtryk – ofte i meget store formater, hvor motivet er underlagt nuet’s nærvær.
Anders Moseholm udtrykker følgende om den kunstneriske intention for værkerne til ulykken på Haderslev Dam sommerdagen d. 8. juli 59:
”Jeg oplever, det konstruktive ligger i ansvaret og håbet, som disse billeder også minder om. Vi mennesker, der stiller op, når nogen er i nød uanset, hvor uenige vi ellers kan være.
Det ligger i os mennesker, og det er en fantastisk styrke.
Tabet binder os i et fællesskab.
Hvem kan forestille sig et liv uden også at opleve sorg og savn”
Se mere om Anders Moseholm på www.andersmoseholm.dk